torsdag, november 03, 2011

Resande mamma

Bild från togfönstret - Finse 1222 m.o.h.

När jag är ute och reser tycker jag om att prata med folk. Finns så otroligt många härliga, spännande folk där ute. Gick genom tåget igår och insåg att det inte fanns en enda som jag kände från förr - tänk så många människor jag inte känner och aldrig kommer lära känna... dock finns ju möjligheten att skriva något eller göra något som ändå skulle betyda något för någon eller några av alla dessa. Lite spännande tanke.

Den här gången slogs jag av att jag kategoriseras som "mamma", och nu "resande mamma". Med ett lass av olika väskor, som var innehåller en speciell kategori välvalda saker, placerade runt oss lagom till tålamodet tryter, finner jag mig själv i rollen som gossekrokodilen Herbert. 4-åringen förklarar ivrigt för honom varför vi är på tåget, vilken färg träden har och varför det står stora vita stolpar med propeller på ute på ängarna. Och hon stortrivs när han inte helt förstår eller gör något han inte får, så hon kan prata honom till rätta och låta honom stå i skamvrån lite.


Samtidigt kikar jag lite runt mig och undrar hur många tankar som far runt i mina medpassagerares huvuden kring vår lilla "föreställning". Och i och med att vi pratar två språk och åker på komfortavdelningen med alla som köpt till lite extra för att få arbetsro, blir ju det hela ännu mer spännande ;) Men ingen har sagt att man inte får ta med barn där, så vi njuter också av lugnet och fördelarna... :P Men då är det extra kul när någon vågar öppna munnen och säga att de tycker mitt barn är duktigt... och när jag berättar hur länge vi åkt innan vi kom på detta tåg, blir de ännu mer imponerade, och det är kul!

Skrev föregående text när vi var borta. Nu har vi kommit hem. Hemresan blev också bra. Fick lite goodwill hos konduktördamen och fick åka med ett tidigare tåg från Oslo, så vi kunde vänta hos några vänner i en annan stad istället. SÅÅÅ mysigt att träffa några som man längtat efter i flera år om så för bara några timmar! Inget som är som vänner man inte växer ifrån!
Nu skall jag fortsätta dagen här. Borta bra, men hemma bäst!




Ingen kommentarer: