lørdag, april 07, 2012

Långfredag

Idag har vi mints en av historiens viktigaste dagar. Svårt att förstå och tro för många. Jag förstår det. Vi hör så mycket att Bibeln bara är påhitt, att Gud bara är för de svaga och att de som levde för 2000 år sedan inte var lika intelligenta som vi är nu. Jag satt och tänkte på det idag att det är rätt komplicerade historier de snott ihop om någon suttit och hittat på allt. Vi hade ett bibelstudium i kyrkan där vi gick genom hur hela gamla testamentet pekar på att Jesus skulle komma. Och det är inte små tillfälliga saker som stämmer överens i de olika berättelserna, och det är inte samma saker som återupprepas hela tiden. Det är många detaljer och väldigt spännande när man tittar närmare på det.
Ett exempel som jag fick lära mig idag var att när David skrev i psaltaren om att "mina händer och fötter blev genomborrade", var inte korsfästning en använd avrättningsmetod bland judiska folket. Det var en metod som kom in i kulturen flera hundra år senare via det persiska folket. David visste kanske inte ens vad det var han skrev om... ganska fascinerandes tycker jag.
Nu är jag alldeles för trött för att skriva, men måste få med att jag fascineras mer och mer av det Jesus

Ingen kommentarer: